Salam Lebaran kepada semua..

ni aku nk cite kisah raya aku..

skrg ni pkul 1130pg..1Syawal 1430H..20hb September 209..


Persedian Sebelum Raya..

-sehari sebelum raya..
mcm biasa..dari pg ke tgh hari..aku tlg kemas rumah, beli lauk utk raye esk hari..
dari tgh hari - ptg lak aku tlg mak, fmly aku bt keje dapur..
kdg2 hidupkan api, tlg rebus ketupat slma 4 jam..dodol xbt lak thn ni..
lps tu tlg bikin sambal..da name pn asal jati melaka...
jadi sambal mmg xblh lps...da tu bt 2 jenis sambal lak..kdg2 3 jenis sambal..
jd lauk untuk hari raya ni ialah..
1. ketupat
2. rendang ayam.
3. sambal daging pati santan.
4. sambal ikan bilis/sambal perut lembu/sambal kacang
5. urap (pggil cam ni..eja die xpasti..hee) sejenis mknan dari kelapa parut.

kuih raye lak..thn ni mak bt kuih koya...bkn koya kt klate k?
kuih ni ade org tahu? berasal dari gula halus yg dicampur dgn kisaran kacang hijau..
jd serbuk kacang hijau 2 gaul dgn gula halus skali dgn titisan ar..
lps 2 jemur tgh panas terik..jd kuih tu nnt akn kering..bile makan..kuih tu kire hancur berserbuk.
rupa mcm kuih bangkit..

bahulu pn thn ni mak xbt..mak da penat kot..dlu tiap thn bt..letih da kot.

ok..ni masuk mlm raye lak..

mlm raye mcm bese...aku g takbir lps isyak kt surau..tiap2 thn g..
rumah aku last skali g takbir..kire hbs tkbir tu nnt dlm kul 1-2 pg..
balik dgn keletihan, kekenyangan,aku pn tido..hehe..


Di Hari Raya
pg2 aku bgn solat subuh..lps tu g mandi,gosok baju..
agk sume da siap are 740..salam sume..mak,baba,abg,akak, sume la..

lps tu naik kete...g rmh nnek kt kg sblah..
g pn kejap je..smpai kul 815..g surau lak bt solan sunat raye..
lps 2 dlm balik g rmh nenek sedara a.k.a nek cik..

dlm kul 10 balik lak kt rumah..
ni la rutin hari raye pertama aku..agk bosan..

tiap2 thn..lps zohor nnt dtg rombongan keluarga maklong dgn ank2 die pulak..
ha...ni aku suke..sbb?
1. maklong rapat dgn fmly aku..jf xde mslah slh phm.
2. ank maklong aku rapat, blh masuk.
3. ank maklong ramai lai..sng nk borak.
4. pakyob..sepupu aku..umor dlm 30 lbh..aku rapat btl dgn die..lg masuk..

lps zohor nnt rombongan ni smpai..
ramai..dlm 6buah kete..atau lbh.


sbb raye aku x best?

1. mak ngah dgn mak teh yg kaki ngumpat, cemburu buta, xtimbang rase..
2. ank2 die pn lbh kurang..cume 1-3 org yg bgs..xmcm die..
3. ank2 die pn ramai da besar, ppuan lak tu..xrapat..xsame besar,
4. fmly aku xmembesar kt rmh nnek kalo nk bandingkan dgn diorg tu..jd xrapat..

Alhamdulillah..harap fmly aku jadikan panduan pasal mslah dgn fmly mak teh, makngah..
cume thn ni sedih xdpt raye dgn shahir..abg aku kt mesir...smoga die berjaya kt sane..

0 comments:

Followers

Copyright 2010 Buai Laju-Laju...
Lunax Free Premium Blogger™ template by Introblogger